- Totalt 0 SEK
Frågor & svar
Hur handlar jag?
-
I kolumnen till vänster väljer du utreseland för din flight.
Välj därefter datum då din flight avgår, var uppmärksam på att välja rätt dag och månad.När du valt datum kan du beställa vad du vill köpa för den dagen. Varje avdelning innehåller olika alternativ som du kan köpa.
Klicka på bilden för den mat du vill ha. Fyll i flightnummer, datum och avreseflygplats. Klicka på "lägg i kundvagnen". Om du vill beställa fler maträtter lägger du dem i kundvagnen. När du är klar klickar du på "till kassan". Gör du fel kan du klicka på kundvagnen högst upp i högra hörnet och ta bort dessa. I kassan fyller du i dina kunduppgifter (endast första gången du handlar) och väljer betalsätt.
Varför måste jag välja veckodag och inte köpa vad jag vill från övriga dagar?
-
I Sverige, Danmark och Norge producerar leverantören bara ett visst antal specifika måltider per dag och för att du ska vara garanterad att få den mat du beställer är det viktigt att du väljer rätt veckodag som din flight går på. Från Las Palmas och Helsingfors kan du beställa vilken rätt du vill från ett fast sortiment.
Finns det någon risk att den mat jag beställt tar slut?
-
Nej, leverantören producerar vad de får in i beställningar från kunder.
Hur får jag min mat?
-
Maten du beställt lastas på den flight som du skrivit på din beställning och på det datum som du specificerat.
Hur betalar jag min mat?
-
Du kan välja tre olika betalningssätt.
1. Med Paypal, en väl beprövad kortbetalningstjänst som du kan använda för betalning med kreditkort.
2. Med Payson, en betaltjänst för banköverföring från din digitalbank. Gäller för de 4 största bankerna i Sverige.
3. (Endast för cabin crew i Sverige och Norge) För turnaroundflygningar från hemmabas, där skattefritt traktamente inte utgår, kan du beställa mat till ett värde upp till 88 kronor per turnaround och välja betalningssätt Förmånsbeskattning. Då kommer arbetsgivaren att bekosta denna måltid, men du kommer att få betala skatt på de 88 kronorna per turnaround.
Vad händer om jag inte fyller i alla fält för min beställning?
-
Om du inte skickar in en komplett beställning kan leverantören inte producera eller lasta din mat och du får ingen leverans så var noga med att fylla i alla fält korrekt.
När måste min beställning senast vara gjord för att jag ska vara garanterad att få mat ombord?
-
Tänk på att beställa er mat i god tid, gärna redan när nya scheman släpps. Inför röda dagar behöver beställningen tidigareläggas för att falla inom ramen 3 arbetsdagar.
Vänligen se nedan tabell:
Dag för flighten Sista dag att beställa mat
Måndag
Fredag före kl 14.00
Tisdag
Fredag före kl 14.00
Onsdag
Fredag före kl 14.00
Torsdag
Måndag före kl 14.00
Fredag
Tisdag före kl 14.00
Lördag
Onsdag före kl 14.00
Söndag
Torsdag före kl 14.00
Vad händer om jag blir sjuk?
-
Om du blir sjuk och inte kommer utnyttja din beställda mat får du pengarna återbetalade. Titta under rubriken Kundtjänst för mer information.
Vad gäller för turnaroundflygningar? (Gäller endast Cabin Crew i Sverige och Norge)
-
OBS från den 13 maj 2013 gäller detta alltså inte heller längre för piloter!
För turnaroundflygningar från hemmabas, där skattefritt traktamente inte utgår, har du möjlighet att beställa mat upp till ett värde av 88 kronor per turnaroundflygning (132 kronor för turnaroundflygningar till Kanarieöarna, LCA och FNC) som bekostas av din arbetsgivare. Du ska då välja betalningssätt Förmånsbeskattning. På nästa månads lön kommer du då att få betala skatt på dessa 88/132 kronor.
Observera att om du beställer mat för mer än 88/132 kronor per turnaround och väljer betalningssätt Förmånsbeskattning så kommer skillnaden att dras på din lön.
Om du beställer mat till flygningar då skattefritt traktamente kommer att utgå (tex turnaround från CPH med övernattning CPH) och väljer betalningssätt Förmånsbeskattning, så kommer även detta värde att dras på din lön.
Varför är alla priser i SEK?
-
Systemet kan per idag inte hantera mer än en valuta och därför är NOK, DKK och EUR omräknade till SEK.